ПУТЕВЫЕ ЗАМЕТКИ ПО СЕВЕРО-ВОСТОЧНОЙ ИНДИИ.

i_am_mzungu

Привіт Мандрівникам і всім, в кому живе жага відкриттів! Предметом чергового поглибленого дослідження нашої Планети стали забуті туризмом і чужі російському мандрівникові, але воістину благословенні місця на крайньому північному сході Індії. В тому самому апендиксі, якому сучасні путівники присвячують чи з десяток сторінок, а ми присвячуємо окрему подорож.
Треба сказати, що цей «полуанклав», що займає менше однієї десятої території Індії, являє собою зовсім інший світ, зовсім не індійський. Населяють його 40 мільйонів людей живуть іншим життям, для них не існує кордонів і обмежень.
Ми проїхали від вологих джунглів Мегхалаі, що вважаються найбільш дощовим місцем на планеті, до покритого льодом передгір'я Гімалаїв, де, незважаючи на дефіцит кисню, хочеться провести вічність. Ми насолодилися щорічним фестивалем торгів в буддистському монастирі в Таванг, причаївшись в Тибеті на самому кордоні з Бутаном. Ми зустріли дивовижні племена апатані, що мають унікальні традиції та сповідують культ поклоніння Місяці і Сонця. Поговорили біля багаття з самими справжніми мисливцями за головами, які населяють штат Нагаленд. Спустилися і відшукали справжнє диво світла - живі мости Черрапунджі ...

Ніякої вступної статті не вистачить, щоб перерахувати все те цікаве, що з нами відбувалося. Саме тому ми присвятимо цій подорожі наші наступні сімнадцять репортажів.

За традицією, до вашої уваги - подорожні нотатки, на 100% написані під час подорожі, холодними тибетськими ночами набиті на мініатюрній клавіатурі айфона. Нововведенням цієї серії репортажів стане представлення вам кожен день «Героя дня» - кого із місцевих, хто, як кажуть англійці, made my day :)

Поїхали! :) День 1й. Врятований день, або гламур по-делійський. МОСКВА - АЛМАТИ - ДЕЛІ Герой дня: ДЖАУРІШ, велорикші З ДЕЛІ Приблизно півтора роки тому, тільки повернувшись з Папуа, я вирішив, що на початку 2014го неодмінно повернуся в цей благословенний край. Предметом мого інтересу було плем'я Короваї, що живе в будинках на деревах на 40-метровій висоті. Однак в середині минулого року я отримав пропозицію від чудового мандрівника Ліни АКА linozka відвідати незайманий туризмом регіон Arunachal Pradesh в північно-східному апендиксі Індії. У лютому в Таванг, біля самого кордону з Бутаном, проходить знаменитий фестиваль Torgya. Для того, щоб зрозуміти, наскільки цей регіон не затоптаний, буде показовим один приклад. Напередодні нашої поїздки мій друг Саша приніс мені путівник «Lonely Planet ІНДІЯ» російською. Зізнатися, я ніколи не бачив таких грубезних путівників! 1230 сторінок! Душевні метання щодо того, брати з собою або не брати цей талмуд, швидко розвіялися самі собою. В одному з найбільш докладних в світі гайдбуков цікавлять нас регіонах було присвячено всього 11 сторінок тексту! До слова, в купленому Христиною важкому путівнику від National Geographic Traveler, Аруначал Прадеш і Нагаленд були лише згадані, про них чи набралося півсторінки інформації ...

Уже на цьому етапі стало зрозуміло, що з напрямом я в черговий раз не помилився, і жопа це ще та. У цій думці я тільки утвердився, прочитавши в літаку откопировать в LP сторінки. - Автори там самі чи побували. І якщо по Аруначале вони проїхали так чи інакше, то в Нагаленда, схоже, не затрималися. Відвідування цих регіонів відбувається за перміти, отримати які фактично можливо тільки через місцеві турфірми. Саме тому, за словами кореспондентів LP, які подорожують поодинці тут зовсім не зустрічаються.
Втім, Пермі сьогодні потрібен тільки в Аруначал Прадеш. У Нагаленд рівно рік тому його скасували. Це може означати появу тут турпотоку, а значить, ми вносимо регіон в число наших пріоритетів для відвідування. Наш девіз "Рухатися попереду асфальтового катка і туристичної хвилі" привів нас до вирішення відкласти на рік поїздку в Західне Папуа і, поки не пізно, відправитися в індійську глибинку.
Lonely Planet називає регіон Аруначал Прадеш "самим диким і незвіданим регіоном" в Індії, так і в Азії взагалі. Мовляв, "ті сміливці і авантюристи, які сюди відправляться, будуть щедро винагороджені" :) Що ж, це як раз те, що нам потрібно! Ми любимо авантюри :) Не сумніваюся, що поїздка вийде атмосферної. А це найголовніше!

Ті, хто часто зі мною подорожують, знають моє упереджене ставлення до Індії. Саме тому - тому що Індію я заочно відверто недолюблюю - я і зважився на цю поїздку;)
Це сама неіндійская частина Індії, з тибетськими і бірманськими племенами, буддійськими монастирями і покритими снігом гірськими шапками. Кажуть, що той же Нагаленд не має нічого спільного з Індією і повне відчуття перебування в іншій країні.

Ми летимо веселою і перевіреної часом компанією. У нас в команді 7 осіб: топ-менеджер Тимур з дружиною Оленою, що минули з нами Конго, відеорежисерів Колян і Лена, підкорювати зі мною Анди, завсідник наших експедицій фінансист Серьога, з яким ми разом подорожували вже на чотирьох континентах, і завжди ваші мзунгу :)

З самого початку я визначив для себе ключові аспекти маршруту. Предметом нашого інтересу будуть:
- племена регіону Аруначал Прадеш, включаючи дуже екзотичних Апатані. Саме Апатані стали для мене вирішальним аргументом при виборі цього напрямку;
- фестиваль Torgya в монастиве в Таванг в Гімалаях. Монастир в Таванг є другим за величиною буддійським монастирем в світі, після потол в Лхасі;
- бірманські племена Нагаленда. Серед них є ті, що іменуються хедхантерів і ще в минулому столітті збирали на трофеї голови своїх ворогів;
- живі мости Черрапунджі. Те саме чудове місце, де коріння фікусів, переплетені з камінням, створюють використовувані місцевими вікові мости.

Краси Тибету і передгір'я Гімалаїв перемежатимуться з долинами могутньої ріки Брахмапутри. Мета експедиції - етнографія, знайомство з унікальними культурами двох найвіддаленіших штатів Індії, етнографічне розмаїття яких змушує будь-якого мандрівника занести регіон в свої must see.

В аеропорт довелося виїхати на 15 хвилин раніше - дороги в Москві в цей вечір четверга раптом почали вставати. Втім, все обійшлося, і менше ніж через годину ми опинилися в Шереметьєво. З цим терміналом у нас пов'язані не самі життєстверджуючі асоціації. Років зо три тому, ми стали центральними дійовими особами у всім відомій історії з крижаним дощем, коли зокрема у Аерофлоту під самий новий рік "раптом" закінчилася незамерзайка для обробки суден від обмерзання. Тоді були відкладені сотні рейсів, і ми провели в аеропорту дві доби. Перш ніж полетіти в Амстердам, ми змінили два підмосковних готелю, тричі покинули територію РФ і отримали по два штампа в паспорт про анулювання штампів про проходження кордону.
Свої квитки тоді я обміняв під шумок на бізнес-клас і ніколи не забуду ту тисняву, коли раптом оголосили рейс в Амстер і більше десяти стійок стали одночасно видавати посадочні. Квитків на руках стражденних було раз в десять більше ніж посадочних місць в літаку ...
З тих пір, схоже, з цього терміналу я не літав. Але ці стійки я дуже добре пам'ятаю ..

Сьогодні тут проте не Аерофлот, а Air Astana. У казахів все просто, але чітко. Їжа на борту зовсім basic, але якщо голодний, то цілком їстівна. Ми перед вильотом добре посиділи в Бургер Кінг, тому казахські "шедеври" я в себе не запхав :)
Вино як би французьке, але теж столове, рублів по сто за пляшку. Гаразд, у Аерофлоту он взагалі вино краснодарське з пакетів :)
Головне, що в Еірбасе цілком просторі крісла з хорошим легрумом.

Аеропорт в Алмати може бути порекомендував тим, хто хотів би потрапити назад в дев'яності. Одна тільки дерев'яна барна стійка в залі прильоту чого варто :)
Відверто кажучи, мені здавалося, що в Казахстані повинен бути сучасний європейський аеропорт, а тут що щось середнє між Саратовом і Мінськом. При цьому багато народу, зайняті туалети, місцеві, миючі ноги в раковинах, і моторошні протяги звідусіль. Дьютіфрі, нехай і з небагатим вибором, але все ж повертає тебе в реальність, підказуючи, що це не СРСР і не перебудова.

В ході всього перельоту і переміщень по аеропорту відчуваєш себе як вдома. Казахи з задоволенням говорять по-російськи. Все абсолютно.

Ми з Христиною взяли місця через одне на обидва плеча з надією, що до нас нікого не підсадять. Сподівання виправдалися. Дрібниця, а приємно :) Особливо враховуючи, що борти були майже під зав'язку обидва рази. Хороша ціна у казахів. Але ми зробили свій вибір на користь них завдяки дуже зручним стиках і часу вильотів-прильотів.

Хто говорив, що після посадки пілотові аплодують тільки російські ?;) Невже це правда! Індуси не тільки голосно ляскають, але і улюлюкають ще! :) Веселі хлопці, схоже, ці індуси;)

Аеропорт Делі дуже нагадав сінгапурський. Вони намагалися зробити так само: килими, низькі стелі, довгі тревалатори посеред залу, спроба озеленення. Старалися, але нічого з цього не вийшло. Аеропорт вийшов цілком собі стандартний.
Як довго ми вибиралися по довгих коридорах аеропорту, так само довго міняли гроші. Курс в аеропорту дуже поганий. Майже мінус 10% від ринкового. Та ще й зарядили комісію 7 доларів. Загалом, ми посопротівлялась, але таки обмінялися 100 баксів на всіх. На таксі. Таксі в Індії досить незвичайні: вузенькі вибачте на слові мікроавтобусік, для 3-4 пасажирів. Як з'ясувалося, вони дуже зручні на дорогах Делі. Місцеві водії примудряються об'їжджати на них всіх зліва і вставати на світлофорі в перший ряд. Таке таксі коштує 450 рупій від аеропорту. Тобто менше 250 рублів. Втім, по Індійським мірками, це дорого.

Перше, що дико шокує на дорогах - це шум. Всі без угаву сигналять. Чи не зрозуміти хто кому і навіщо, але ця Делійська какофонія дуже специфічна. Я багато бачив галасливих міст, в тому числі і тих де водії багато гудуть, але Делі тут виразно стоїть осібно. Це що то з чим то. Більшість місцевих тут носять беруші.

Наш готель в центрі міста, і хоча і відноситься до Нью-Делі, так званому новому місту, звідси до історичного центру рукою подати: всього в парі кілометрів від нас Червоний Форт і головна мечеть Джима Масджид.
У нічному перельоті з пересадкою складно виспатися. Ми з Христиною спали години по чотири за ніч, хтось більше, а Колян з Оленою взагалі практично не спали. Одні не спали, інші не їли. І хоча, спочатку планів на Делі у нас не було ніяких, апетит приходить під час їжі.
Щоб не втрачати час, вирішили пообідати на даху нашого готелю, звідки з п'ятого поверху дуже непоганий вигляд на самобутній місто. Прямо навпроти - старий, грязнющій, розірваний на шматки рекламний банер з написом "GLAMOUR" :) Внизу сотні і тисячі баджаджей, мопедів та іншого автотранспорту. Велорикші, корови, запряжені у віз, і ... слони. По вулиці, абсолютно спокійно ходить слон з погоничем. І в цій частині міста це безумовно не туристичний атракціон.

Їжа, хоч і просили не гостру, виявилася пламятворящей. Довго обідати, вирішили, що встигаємо сьогодні тільки на Червоний форт і головну мечеть. Більше власне і не треба. Краще побачити колорит міста, ніж зробити стандартні туристичні знімки Делі.

Мабуть, усвідомлення цього десь в глибині душі привело нас до ситуації, коли ми взагалі нікуди не встигли ... Нам запропонували обміняти долари в готелі, але ми все ж вирішили звірити з ринковим курсом. Пішовши очевидно не в ту сторону, замість банку нас занесло на залізничний вокзал. Всупереч підказкам місцевих, обмінників тут не було. Час витікало, спритне південне сонце швидко прагнуло в бік горизонту. Не полишаючи нам варіантів, доля підкинула нам двох таксистів. Спіймати в Делі таксі на вокзалі і попросити скоріше відвезти до самої центральної пам'ятки з заїздом в обмінник :) Ну і що з цього хорошого могло вийти ?;))
В загальному, мотання з якихось турлавкам, де немає готівки і треба кудись їхати, повернення в готель і обмін за дуже пристойному курсу всіх сум. Нам завтра розплачуватися за маршрутом в рупіях.

Так чи інакше, ми закінчили наші фінансові справи тільки о п'ятій вечора. Рівно о цей час закривається форт і все інше, а на вулиці починає сутеніти ...

Наш тріп по Делі мимоволі виявився нічним. І якщо спочатку здавалося, що ми упустили можливість побачити в Делі основні історичні пам'ятки, то в підсумку ще раз переконалися в тому, що для того щоб щось знайти, потрібно щось втратити. Вечір вийшов відмінний, до цього зануренням в місцевий колорит!

Наказ таксистам везти нас до Червоного форту означав, що розберемося на місці з подальшими планами. Прямо біля входу на форт до нас наполегливо, але красиво підкотили місцеві велорикші. Слово за слово, пара фраз по-російськи, і ми вже, розсівшись по трьом рикшам, їдемо в божевільному міському потоці, обганяючи ті транспортні засоби, що обладнані мотором. При вмілому керуванні, в годину пік велорікша - найшвидший спосіб переміщення в старому Делі.
Наш хлопець веде дуже вміло і швидко, попутно встигаючи нам розповідати про всі визначні пам'ятки по дорозі. Погодившись на ціну в 100 рупій на годину, він відразу сказав, що заплатить тільки якщо вам сподобається. Якщо вам щось не сподобається, можете не платити. Хлопець на ім'я Джауріш впевнений в собі. І правда, молодець - тактичний і щирий, дуже старається догодити, доречно жартує. Непогано знає англійську і як риба в воді в своєму місті. З гордістю і знанням справи розповідає історичні факти і водить по нестандартним маршрутами. Всім цим він мені дуже нагадав бірманського погонича Мьяму в Багану. Той хлопець уже напевно став гідом, і Джаурішу дорога якщо і не туди, то безумовно він знайде своє місце в турбізнесі цього величезного мегаполісу, де не доведеться крутити педалі за півтора долара на годину.
Хоча, я усвідомлюю, що мільйони і мільйони людей працюють в Індії за менші (в десятки разів) гроші, але у цього хлопця є перспективи.

Дав мені покерувати. Мовляв, він втомився :) Пожартував звичайно, але я від таких речей не відмовляюся :) запряг як справжній рикши на потіху нашим хлопцям і місцевій публіці, які такого, схоже, ще не бачили.
Нічого так їде :) Тільки що снують тут і там учасники руху не дають розслабитися. Постійно хтось звідки вилітає, підрізає, вискакує. Абсолютно ніхто нікого не пропускає, раз у раз зачіпаючи один одного. Проїхавши метрів сто, я засадив свій віз в іншу рикшу. Довбануло так, що аж колесо переднє відірвало! :) Джауріш каже, немає проблем, все полагодимо і через хвилину підігнав нову коляску.
А поки мовляв, щоб не втрачати час, сідайте вчотирьох на рикшу з Тимуром і Оленою :) Ні, я звичайно розумів, що це жесть, але сам же сказав :))
Загалом, далеко ми так не поїхали, і як тільки ми з Крісті розмістилися на задньому сидінні, рикша злетіла в небо, і нас ледь їй не накрило. Встає на козла велорикші місцеві теж не кожен день бачать, тому вони від душі поржали :) Весело стало :) Джауріш, розуміючи, що нам вже подобається, продовжив старатися. Демонстрував своє вміння водити це велочудо, ганяв як очманілий, чіпляючи інших і весь час пошучівая, що я кльовий водій і мовляв зачепив я ту рикшу і відірвав колесо тільки тому, що Крістіна багато важить :)

Він показав нам фотографії якийсь своєю російською знайомої, яка зараз в Раджастані і ось-ось повинна повернутися. Весь час примовляв, що мовляв вона його гёрлфренд і що кльова :)
Він завів нас на ринок спецій, де від одного тільки знаходження там лоскоче в носі і в горлі і хочеться і чхати і кашляти одночасно. Десятки видів перцю, кориця, кардамон, гвоздика ... Червоний і жовтий каррі продаються мішками кілограм по 50.
Через темні сходи, порослі павутиною і цвіллю, ми піднялися на дах якогось старовинного палацу. Джауріш каже, що йому більше тисячі років, але це звичайно гіпербола. Сьогодні це частина ринку, де на різних його поверхах заважають каррі, що то кашовар або навіть тримають муніципальний офіс. Але вид звідти разюче гарний. Ще більше виду дивує атмосфера: ніч, спокій і ні натяку на туриста де то в окрузі ...

Треба сказати, що Делі мені дуже сподобався з точки зору атмосфери. Навіть не думав, що тут так мало туристів. Ясна річ, що ми не гуляли тут по туристичних місцях, але так чи інакше, ми не зустріли жодної людини європейського вигляду.
Сам Делі, якщо шукати аналогію, нагадує Куала-Лумпур, як нетрями центру, так і бетонними коробками околиць, з тією лише різницею, що в Делі ми не побачили сіті з хмарочосами, які досить цікаві в KL. Один тільки Петронас чого вартий.

З їжею теж все обійшлося. Ніхто не отруївся, хоча Джауріш відвів нас в місцевий ресторан, де ми поїли на 4 долари з людини. Невелика дезінфекція всередину мала місце. Та й їжа досить гостра, щоб травануться. Хліб там приголомшливий! Печуть прямо в ресторані. Сама пекарня - маленьку виставу. Ми довго дивилися на віртуозів пекарів, одним спритним рухом руки вивуджує свіжоспечену корж з тандира.

У ресторану нас виловили місцеві з пропозицією туктук. Один з них раптом заговорив по-російськи. Погано звичайно, але з кожною хвилиною все краще. Всю дорогу до готелю ми говорили по-російськи. Як виявилося, хлопець працював в Твері водієм кілька років і в 2002м повернувся на батьківщину. Зараз заправляє туктукерамі на ринку спецій.

День вийшов насичений, незважаючи на те, що туристичні визначні пам'ятки ми подивилися тільки через ґрати. Воно й на краще. Треба ходити іншими дорогами, сьогоднішній день це тільки підтверджує.

1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24 25. 26 . 27. 28. 29. 30. 31. 32. 33. 34. 35. 36. 37. 38. 39. 40. 41. 42.