небезпечний Дагестан

Багато хто вважає, що подорожувати по нашим південним республікам до сих пір дуже ризиковано. Особливо небезпечно в Дагестані. Наша поїздка - тому підтвердження. Будьте обережні!
73 фото
Фотографії та текст Дмитра Чістопрудова
1. У травні 1970 р року селище Кум-Торкале було повністю зруйновано в результаті сильного землетрусу. Вціліли лише стіни колишнього залізничного вокзалу. Саме з цієї точки починається стежка на бархан Сари-Кум.

2. Це був мій четвертий візит в найпівденнішу республіку нашої країни. Перший раз я приїхав сюди сім років тому разом з журналістами Авторевю. І пам'ятаю тоді мені скоріше не сподобалося. Через сім років багато що змінилося. Я встиг ще двічі відвідати цей край і закохатися в красу природи Кавказу і захопитися по істині неймовірним гостинністю місцевих жителів. І мені дуже хотілося поділитися своїми почуттями з друзями і близькими.
Свою четверту поїздку я вирішив почати з бархани Сари-Кум, який є всього лише другим за розміром барханом в світі. Сари-Кум в довжину досягає дванадцять кілометрів, завширшки чотири. Висота ж його трохи вище головної будівлі МДУ.
3. У цих пісках знімалися сцени відомого фільму «Біле сонце пустелі», але судячи з представлених фотографіях в інтернеті, я припускав, що це місце виявиться хоч і цікавим, але не особливо привабливим для фотозйомки. Особливо для людини, який побував у багатьох високогірних районах Дагестану. Так воно і вийшло.
4. Після раннього підйому, перельоту в Каспійськ, шикарною зустрічі в аеропорту і забійного смачного обіду (це був перший тривожний дзвіночок), підійматися на піщаний бархан виявилося не так-то просто. Пару слів про обід: за чотири роки я трохи забув про саму небезпечну межу дагестанців, яка чекає непідготовлених туристів - це «харчової тероризм» в хорошому сенсі цього слова. Ми з Москви захопили з собою продуктів, щоб було чим перекусити до ночівлі, про всяк випадок забрали з літака несмачні бутерброди. Але через годину, як ми вийшли з аеропорту, перед нами був накритий такий шикарний стіл, що літакові бутерброди відразу полетіли у відро. Починаючи з цього моменту і до кінця поїздки, нас весь час загодовували неймовірно смачною їжею, яка була представлена ​​в повному достатку, та ще й під Кизлярський коньячок ...
Види з бархани відкриваються красиві, але все пізнається в порівнянні. З бархани можна починати подорож по Дагестану, але не можна відкладати його на фінал подорожі. Сюди не варто їхати після неймовірних запаморочливих гірських пейзажів, ви будете настільки розпещені красою, що бархан не зможе справити належного враження, хоча місце саме по собі унікальне.
5. Після хребтів бархани і його піскоструминних вітрів, комфортний мікроавтобус Форд синхронно повантажили нас в сон. Прокинулися ми вже ближче до гір, коли шикарна федеральна траса змінилася більш простим асфальтом з ненав'язливими трамплінами. Пасажири задніх поруч щось гукали, ширяючи в невагомості. Раптом на спуску з серпантину все дружно відчули різкий запах горілого.
- А чим це так пахне в автобусі?
- Гальма горять, все в порядку! - заспокоїв нас Абдула.
Уже в повній темряві по грунтовій дорозі, ми доїхали до селища Забутлі. Ніч була безлунной і галасливою. Хтось викрутив на максимум гучність цвіркунів і пішов. Внизу доносився шум річки. Вранці ми снідали на відкритій веранді приблизно з таким видом.
6. Забутлі знаходиться в долині знаменитого Сулакской каньйону. Це один з найглибших у світі каньйонів, його протяжність - 53 кілометри, глибина досягає до 1920 метрів. Це на 120 метрів глибше знаменитого Гранд-Каньйону в США.
7. Вранці на мальовничому березі річки Сулак нас чекав катер.
8. Ми піднялися вгору за течією майже до самої Чіркейская ГЕС , але саму станцію побачити з катера не вдалося - далі починалася під охороною зона.
9. Якщо розглянути фотографію, то зверху по центру знімка видно гребля Чіркейская ГЕС і за нею однойменне водосховище. Праворуч внизу добре видно село Забутлі, де ми залишалися на ночівлю. Зліва на знімку, високо на плато, видно край селища Дубки, де нас чекав обід звичайний смачний обід з чуду, які були приготовлені в пекарні прямо до нашого приїзду. А які там місцеві соки! Це не соки, а божественні нектари! В черговий раз з обіду ми викотилися колобки. Завжди будьте напоготові і пам'ятайте, що головна небезпека в Дагестані - вас можуть нагодувати до смерті!
На транспорті з Забутлі до Дубків ми добиралися майже дві години з фото-зупинками. Для безавтомобільних мандрівників існує короткий маршрут Забутлі - Дубки. Це спуск на 100 метрів до річки, перехід через місток (ледь помітний на фотографії) і потім підйом на 800 метрів вгору до Дубков. Думаю наступного разу випробувати саме цей маршрут.
10. Саме так виглядає «Каньйон за гаражами». Можливо саме через цієї фрази і зібралася вся наша дагестанська група мандрівників. Я часто розповідав друзям про Дагестанську поїздку 2014 року, і саме звідти пішло це чарівне визначення. І воно нікого не розчарувало. Ось каньйон, а за спиною - трохи іржавіють гаражі, орогод, курки і незадоволений індик.
11. Масштаби і розміри схилів можна оцінити по маленькій точці на серпантині. Це УАЗик.
12. Знайомтеся з нашим другом, братом, гідом і душею всієї нашої компаній, Муртазаєв Магомедовим. Світовий людина, ходяча енциклопедія, професійний музикант, бариста, кухар, і багато чого ще! Муртазаєв балував нас з усіх боків. Наприклад тут він приготував свіжу каву прямо на обриві величезної каньйону. Ну як таке можна забути?
13. Після Каньйону ми спустилися до чиркейське водосховище, найбільшому на Північному Кавказі.
14. У квітні рівень водосховища сильно опускається - запаси води спрацьовують на ГЕС. За літо рівень води повертається назад і піднімається на кілька десятків метрів. Всі ці незвичайні терасові берега ближче до осені стануть дном водосховища. Буває, що за день вода може піднятися відразу на метр. Тому ставити намети близько до води не рекомендується.
15. На берегах водосховища розташовано село Чирков, у якого є незвичайна особливість. Майже в кожному дворі села стоїть по КамАЗу. Чирков - справжнє місто камазістов, які возять до Росії овочі та фрукти. До Росії - так говорять самі місцеві, маючи на увазі поїздку в Москву та інші великі регіональні центри.
16. А який камазіст не любить риболовлю? Тим більше, коли у тебе під боком найбільше водосховище з дуже смачною рибою і марсіанськими пейзажами? Ми зупинилися на невеликій фотостоп, домовившись з водієм мікроавтобуса, що повернемося максимум через 15 хвилин.
17.
18. До води мікроавтобус не ризикнув спускатися, для цього потрібно знати берега. Інша справа місцеві хлопці.
19.
20. Через півгодини ми танцювали з чіркейцамі лезгинку, рибалили, їли свіжого окуня, приготованого на вугіллі, пили чай з місцевих трав. Баркан, друзі, це було дуже круто! У підсумку ми провели на березі водосховища понад дві години, поки зовсім не почало темніти.
21. Вночі ми доїхали до Гуниба, де Муртазаєв заселив нас в шикарний двоповерховий зруб. В цьому місці ми провели кілька ночей, здійснюючи радіальні вилазки. Цей вид відкривається зі старою військовою дороги, яку побудували за часів Кавказької війни при взятті Гуниба.
22.
23. На схилі видно селище Ругуджа, де ми колись знімали справжню Дагестанську весілля, з танцями, стріляниною, як годиться.
24. Вид на гору Гуніб, яка представляє собою природну фортеця. Вона височіє над оточуючими ущелинами на сотні метрів, і в основному оточена прямовисними схилами. У цьому ми змогли пізніше переконатися під час нашого розвантажувального дня.
25. Картина «Вид Гуниба зі східного боку», Іван Айвазовський . Несподіваний для прославленого мариніста гірський пейзаж був навіяний подорожжю по Кавказу в 1868 році, в ході якого він відвідав в Дагестані аул Гуніб. Майже за десятиліття до цього тут був полонений Шаміль і завершилася Кавказька війна. Картина експонувалася на персональній виставці художника взимку 1869-1870 року в Петербурзі, де була придбана імператором Олександром II для Ермітажу.
26. Не менш мальовничі краєвиди відкриваються з верхньої дороги через селище Кегер до знаменитого Салтінского водоспаду. Це південні схили хребта Хітлібек.
27.
28.
29.
30. Сам водоспад знаходиться в Салтінской тесніне і по праву вважається підземним. Щоб дійти до нього, потрібно запастися гумовими чобітьми, або йти босоніж по крижаній воді метрів 100-150.
31. Це один з найбільш незвичайних і химерних водоспадів Росії. Нехай він скромний за своїми розмірами.
32. Водичка там бадьорить, але не викупатися в такому красивому місці було б злочином.
33. Муртазаєв захопив з собою традиційний одяг і став ідеально вписуватися в усі гірські пейзажі. Ми навіть влаштували невелику фотосесію.
34. На наступний день з погодою не пощастило, і ми вирішили нікуди не їхати і трохи прогулятися по околицях Гуниба. Трохи відпочити, розслабитися і переварити відведені за кілька днів красу.
35. Ми гордо назвали цей захід «розвантажувальним днем». В результаті, за сім годин наша команда протопавши досить серйозний пятіхінкальний маршрут, після якого все тіло боліло кілька днів. Навіть хмари розійшлися.
36. Види, які відкриваються з Гунібского фортеці на стару військову дорогу. Десь з цих місць Айвазовський писав свою картину.
37.
38. Гунібского водосховище . Розвантажувальний день завершився ідеально. Спочатку нас традиційно загодували смачною їжею на дачі Муртазаєв (величезне спасибі всій його родині!), А потім ми на три години зависли в лазні ...
Гунібского водосховище

39. Окремий день ми присвятили селищам Чох і Гамсутль. Цей район знаходиться недалеко від Гуниба і є одним з важливих культурних центрів Дагестану.
40. Чохское поселення - одне з найдавніших на території Північного Кавказу. Схили пагорбів нагадують рисові тераси, однак замість рису тут вирощують капусту.
Чохское поселення
41.
42. Центральна площа Чоха. Промтовари, продтовари і евакуатор.
43. Приємні і автентичні вулички гірського селища. Ідеальне місце для жанрової прогулянки, тому наша група відразу розійшлася і загубилася. Після чохскіх історій, ми спустилися до річки і влаштували на березі привал. Наслідки привалу довелося растрясать пятісотметровий набором висоти до Гамсутля.
44. На відміну від Чоха, де у всю кипить життя, в Гамсутле вже два роки як життя повністю зупинилася . Не так давно ми гостювали у Абдулжаліла, який до того моменту жив в селі дев'ять років на самоті. Зараз на місці його будинку буквально руїни. Дивно, як швидко змінюється місце, коли з нього йде людина. Це дуже сумно. Сподіваюся, що Муртазаєв і його команді вдасться відновити один з будинків в селищі і зробити там музей.
45. Гамсутль на тлі Великого Кавказького хребта.
Гамсутль на тлі Великого Кавказького хребта.
46. ​​Тип CHOH.
47. Ще одне цікаве місце, яке знаходиться відносно недалеко то Гуниба і заслуговує окремої вилазки - Карадахская тесніна, яку часто називають «Воротами чудес». Це унікальний пам'ятник природи - вузький каньйон висотою до 170 метрів, і шириною лише в кілька метрів. Тут майже ніколи не буває сонця над головою, і навіть опівдні тут коштує напівтемрява.
48. Буквально на годину деякі стіни тіснини висвітлюються сонцем.
49.
50. Після Карадахской тіснини логічно продовжити шлях в сторону Хебда. Долина річки Аварське Койсу радує красивими видами, хоча наш погляд до цього моменту був уже добряче розпещений. Йшов шостий чи сьомий день подорожі.
51.
52.
53. Дуже, дуже небезпечний Дагестан!
54. Це високогірне село Гоор, де як в Інгушетії і Чечні збереглися оборонні вежі (правда не в такій кількості).

55. 55
56.
57.
58.
59.
60. 3-го липня вибори, другий тур!
62. Дороги до високогірних сіл, таких як, наприклад, Балхар, переважно без асфальтового покриття.
63.
64. На восьмий день у групи почався передоз краси і вражень. А може бути справа була в парному коров'ячому молоці. Дитячий маршрут до Кала-корейш відняв у мене останні сили. А між тим, місце це дуже цікаве і сильне. Це поселення було засновано в VII столітті вихідцями з племені корейшітов (племені пророка Мухаммеда). Це місце було першим форпостом поширення ісламу на Північному Кавказі. Корейшітов заснували своє поселення на вершині важкодоступній гори, що стоїть біля злиття п'яти річок. Незважаючи на те, що зараз в поселенні немає жителів, тут діє найдавніша мечеть, заснована в IX столітті.
65. А це старі Кубачи . У цю поїздку село не справило на мене чарівного враження, як це було чотири роки тому. Не знаю, виною чи того відсутність туманів, або поступове заміщення традиційних архітектурних елементів на більш дешеві і практичні (майже у всіх будинках на мою маршруту старі дерев'яні різьблені двері замінили на страшні металеві, та ще й коричневого кольору). А може бути ми просто наситилися враженнями під зав'язку, і потрібно було взяти таймаут. Адже після повернення в Москву мені щоночі два тижні поспіль снився Дагестан, поки остаточно не вивітрився.
66. Цього разу в Кубачах ми подивилися на роботу майстри ковальської справи.
67.
68. У подорожі завжди так буває: перші три дні здаються вічністю, потім непомітно проходить екватор поїздки, а за ним майже відразу відлітають дні, що залишилися. Так і цього разу. Все закрутилося, кудись застремілось, гори змінилися спекою і морем.
69. Що таке Дербент ? Ну по-перше, це рай автомобілів ВАЗ. Де ще на міській вулиці з дванадцяти автомобілів в кадрі всі дванадцять будуть Жигулями? Тільки в Дербенті!
70. По-друге, це найпівденніший і найдавніше місто в Росії.
71. Одна з головних визначних пам'яток міста - Дербентский кріпак комплекс .
72. Так, забув. По-третє. Де, як не в Дербенті, можна побачити в одному кадрі відразу 18 (вісімнадцять!) Гелентвагенов? Так ніде!
73. Але, пора зупинитися. Це було неймовірно круто! Дякую за увагу!